SUOMI ENGLISH

Business Kitchen on Oulun yliopiston yrittäjyyskeskus, jonne ihmiset kokoontuvat luomaan uutta, jakamaan ideoita ja tapaamaan uusia ihmisiä. Brandathon yhdistää kaikki nämä elementit, ja edistää lisäksi tietoisuutta brändäämisestä ja markkinoinnista. Kuinka kaikki tämä onnistui viime vuonna?

Tapahtuma yhdisti kolme yritystä yhdeksän joukkueen kanssa. Jokainen yritys antoi haasteen kolmelle joukkueelle. Joukkueilla oli kaksi päivää aikaa brändätä yrityksen tuote tai palvelu. Kaikki osallistujat olivat täynnä intoa ja uskoa voittoon.

IMG_6701.jpg

 

Pysäyttämätön ideavyöry

Päivän kuluessa kävi ilmi, ettei mikään pysäytä Brandathonia. Ei edes palohälytys juuri samalla hetkellä kun joukkueet pääsivät aloittamaan työskentelyn. Panikoimisen ja päivän päättämisen sijaan osallistujat palasivat innokkaina takaisin todettuaan hälytyksen olleen aiheeton. Kaikki tuntuivat saaneen lisää energiaa ja uusia ideoita, kuten eräs osallistuja ilmaisi: ”Tunnen olevani paremmin hereillä, ideoita vain tulee ja tulee!”

 

Toisen päivän aikana joukkueet hioivat ideoitaan ja esityksiään valmentajien avulla. Viimeisen tunnin ja lopullisten tulosten esittelyn lähestyessä joukkueet kävivät läpi esityksiään ja tekivät viime hetken viilauksia.

IMG_6714(1).jpg

 

Kuten kaikissa Business Kitchenin tapahtumissa, myös Brandathonissa oli vahvasti läsnä rohkaiseva ja tukeva ilmapiiri yhdistettynä kehittymisen kannalta olennaiseen kriittiseen palautteeseen. Kaikki yhdeksän joukkuetta tekivät huikean tasokasta tulosta: upeasti suunnitellut esitykset tarjoiltiin intohimoisten pitchausten kera. Jos brändi on oma persoonansa ja markkinointi tarvitsee tarinaa, niin myös monien osallistujien esitykset tukivat tätä ajatusta ja rakentuivat uskottavien ja samastuttavien tarinoiden varaan. Yksi joukkue jopa yhdisti yrityksen nimessä olevan ketun autenttisen tuntuisesti tarinaansa. Osa joukkueista päätti käyttää kuluttajia brändilähettiläinä erilaisten aktiviteettien kautta ja sitomalla tuotteen tai palvelun osaksi asiakkaan jokapäiväistä elämää.

IMG_6720.jpg

 

”Suosittelisin tätä kaikille.”

Vaikka kaikki joukkueet tarjoilivat fantastisia ja omaperäisiä brändäysideoita, vain neljä palkintoa oli jaossa. Kaikki tuntuivat silti saaneen jotain: ”Brandathon opetti minulle niin paljon. Luennoilla opitun soveltaminen käytäntöön oli todella erilaista, kun kohteena oli oikea toimiva yritys ja tuote.”

 

Teksti: Aileen Gutierrez

Suom. Veera Kiurujoki