SUOMI ENGLISH
Opiskelen Oulun yliopistossa suomen kieltä ja tiedeviestintää. Tiedeviestinnän opintoihin sisältyvän tiedottamiskurssin eräänä tehtävänä oli laatia viestintästrategia jollekin vapaavalintaiselle organisaatiolle.   Tiedustelin Business Kitcheniltä, olisiko heillä vinkata minulle oululaista pienyritystä, jolla ei vielä ole viestintästrategiaa käytössään. Tiedustelun seurauksena minut osoitettiin ottamaan yhteyttä käytettävyyden suunnitteluun ja arviointiin erikoistuneeseen FixUi Oy:hyn.   Vierailin FixUilla keskustelemassa viestintästrategian sisällöistä henkilöstön johdon kanssa. Tapasin keskustelun aikana muitakin henkilöstön jäseniä. Keskustelu eteni ystävällisessä hengessä, ja lyhyen vierailun aikana yrityksestä ehti muodostua minulle sympaattinen ja ihmisystävällinen kuva. Näitä ominaisuuksia FixUi halusi painotettavan viestintästrategiassaan, joten kyseessä oli heidän osaltaan kaikin puolin onnistunut viestintätapahtuma.   Laadin keskustelun pohjalta strategialuonnoksen, jota kävin esittelemässä yrityksessä. Kurssilla kehotettiin, että strategiassa pitäisi tuoda esille myös uhkia ja että miten niihin voi varautua. Keskustelimme FixUilla siis myös kriisiviestinnästä: millaisia kriisejä voi tulla vastaan ja miten niitä voi setviä viestinnän avulla. Viestinnällä voi sekä välttää kriisejä että selvittää itsensä niistä ulos.   Kun kaikki menee hyvin, on aika panostaa viestintään. Yritysviestinnälle otollisin tehtävä on varmistaa, että kaikki menee jatkossakin hyvin. Kun ollaan ojanpohjalla, voi ammattimaisesti toteutettu viestintä olla viimeinen töyräältä ulospistävä oksanpätkä, johon tarttua. Huonoina aikoina on myöhäistä suihkuttaa asiakkaiden eteen ruusuntuoksuinen mainosverho. Silloin taatusti harmittaa, jos viestintään ei tullut panostettua aiemmin.   Ennen opintojani en ollut itsekään tietoinen, mitä kaikkea viestintään sisältyy. Yrityksen viestintää eivät muodosta pelkästään sometekstit ja mediatiedotukset, vaan viestintää on jotakuinkin kaikki, mitä yritys tekee: kaikki aina eteisen vaatenaulakon paikasta lähtien vaikuttaa yrityksen profiiliin ja tätä kautta imagoon. Toimitusjohtajan ei tarvitse stressata tällaisilla asioilla, jos hänellä on käytössään viestinnän asiantuntija.   Hyvä viestijä ostaa paikkansa yrityksessä tuomalla asioihin näkökulmia, joita yrityksessä ei ole osattu ajatella. Toimitusjohtajan voi olla vaikea hyväksyä, että tiedottaja ymmärtää joskus kenties jopa häntä paremmin, mikä on yritykselle eduksi. Vastaavasti tiedottajan on uskallettava tuoda esille asioita, jotka välittävät toiminnasta negatiivista viestiä. Minun on tunnustettava, että tässä osa-alueessa minulla on viestintäosaajana kehittämisen varaa, sillä en mielelläni silitä toisia vastakarvaan.   Viestinnän alan ihmiset ovat kokemukseni mukaan teräviä huomaamaan, mitkä piirteet startup-pöhinässä ovat asiakkaita vieraannuttavia. Tällainen terävyys voi olla hakusessa niillä, jotka ovat itse tuon pöhinän keskiössä. Kun kaasujalka on raskaimmillaan ja kaikki tuntuu menevän nappiin, voi kartanlukijalle olla yllättävää tilausta.   FixUi otti viestintästrategian käyttöönsä, ja vuoden päästä saan toivottavasti kuulla, miten sen toteuttaminen on onnistunut. FixUin kanssa tehdyn yhteistyön pohjalta sain taas lisää luottamusta, että opintojeni aikana kertynyt osaaminen on hedelmällistä.     Lauri Siniluoto  

Opiskelen Oulun yliopistossa suomen kieltä ja tiedeviestintää. Tiedeviestinnän opintoihin sisältyvän tiedottamiskurssin eräänä tehtävänä oli laatia viestintästrategia jollekin vapaavalintaiselle organisaatiolle.

 

Tiedustelin Business Kitcheniltä, olisiko heillä vinkata minulle oululaista pienyritystä, jolla ei vielä ole viestintästrategiaa käytössään. Tiedustelun seurauksena minut osoitettiin ottamaan yhteyttä käytettävyyden suunnitteluun ja arviointiin erikoistuneeseen FixUi Oy:hyn.

 

Vierailin FixUilla keskustelemassa viestintästrategian sisällöistä henkilöstön johdon kanssa. Tapasin keskustelun aikana muitakin henkilöstön jäseniä. Keskustelu eteni ystävällisessä hengessä, ja lyhyen vierailun aikana yrityksestä ehti muodostua minulle sympaattinen ja ihmisystävällinen kuva. Näitä ominaisuuksia FixUi halusi painotettavan viestintästrategiassaan, joten kyseessä oli heidän osaltaan kaikin puolin onnistunut viestintätapahtuma.

 

Laadin keskustelun pohjalta strategialuonnoksen, jota kävin esittelemässä yrityksessä. Kurssilla kehotettiin, että strategiassa pitäisi tuoda esille myös uhkia ja että miten niihin voi varautua. Keskustelimme FixUilla siis myös kriisiviestinnästä: millaisia kriisejä voi tulla vastaan ja miten niitä voi setviä viestinnän avulla. Viestinnällä voi sekä välttää kriisejä että selvittää itsensä niistä ulos.

 

Kun kaikki menee hyvin, on aika panostaa viestintään. Yritysviestinnälle otollisin tehtävä on varmistaa, että kaikki menee jatkossakin hyvin. Kun ollaan ojanpohjalla, voi ammattimaisesti toteutettu viestintä olla viimeinen töyräältä ulospistävä oksanpätkä, johon tarttua. Huonoina aikoina on myöhäistä suihkuttaa asiakkaiden eteen ruusuntuoksuinen mainosverho. Silloin taatusti harmittaa, jos viestintään ei tullut panostettua aiemmin.

 

Ennen opintojani en ollut itsekään tietoinen, mitä kaikkea viestintään sisältyy. Yrityksen viestintää eivät muodosta pelkästään sometekstit ja mediatiedotukset, vaan viestintää on jotakuinkin kaikki, mitä yritys tekee: kaikki aina eteisen vaatenaulakon paikasta lähtien vaikuttaa yrityksen profiiliin ja tätä kautta imagoon. Toimitusjohtajan ei tarvitse stressata tällaisilla asioilla, jos hänellä on käytössään viestinnän asiantuntija.

 

Hyvä viestijä ostaa paikkansa yrityksessä tuomalla asioihin näkökulmia, joita yrityksessä ei ole osattu ajatella. Toimitusjohtajan voi olla vaikea hyväksyä, että tiedottaja ymmärtää joskus kenties jopa häntä paremmin, mikä on yritykselle eduksi. Vastaavasti tiedottajan on uskallettava tuoda esille asioita, jotka välittävät toiminnasta negatiivista viestiä. Minun on tunnustettava, että tässä osa-alueessa minulla on viestintäosaajana kehittämisen varaa, sillä en mielelläni silitä toisia vastakarvaan.

 

Viestinnän alan ihmiset ovat kokemukseni mukaan teräviä huomaamaan, mitkä piirteet startup-pöhinässä ovat asiakkaita vieraannuttavia. Tällainen terävyys voi olla hakusessa niillä, jotka ovat itse tuon pöhinän keskiössä. Kun kaasujalka on raskaimmillaan ja kaikki tuntuu menevän nappiin, voi kartanlukijalle olla yllättävää tilausta.

 

FixUi otti viestintästrategian käyttöönsä, ja vuoden päästä saan toivottavasti kuulla, miten sen toteuttaminen on onnistunut. FixUin kanssa tehdyn yhteistyön pohjalta sain taas lisää luottamusta, että opintojeni aikana kertynyt osaaminen on hedelmällistä.

 

 

Lauri Siniluoto

 

Opiskelen Oulun yliopistossa suomen kieltä ja tiedeviestintää. Tiedeviestinnän opintoihin sisältyvän tiedottamiskurssin eräänä tehtävänä oli laatia viestintästrategia jollekin vapaavalintaiselle organisaatiolle.

 

Tiedustelin Business Kitcheniltä, olisiko heillä vinkata minulle oululaista pienyritystä, jolla ei vielä ole viestintästrategiaa käytössään. Tiedustelun seurauksena minut osoitettiin ottamaan yhteyttä käytettävyyden suunnitteluun ja arviointiin erikoistuneeseen FixUi Oy:hyn.

 

Vierailin FixUilla keskustelemassa viestintästrategian sisällöistä henkilöstön johdon kanssa. Tapasin keskustelun aikana muitakin henkilöstön jäseniä. Keskustelu eteni ystävällisessä hengessä, ja lyhyen vierailun aikana yrityksestä ehti muodostua minulle sympaattinen ja ihmisystävällinen kuva. Näitä ominaisuuksia FixUi halusi painotettavan viestintästrategiassaan, joten kyseessä oli heidän osaltaan kaikin puolin onnistunut viestintätapahtuma.

 

Laadin keskustelun pohjalta strategialuonnoksen, jota kävin esittelemässä yrityksessä. Kurssilla kehotettiin, että strategiassa pitäisi tuoda esille myös uhkia ja että miten niihin voi varautua. Keskustelimme FixUilla siis myös kriisiviestinnästä: millaisia kriisejä voi tulla vastaan ja miten niitä voi setviä viestinnän avulla. Viestinnällä voi sekä välttää kriisejä että selvittää itsensä niistä ulos.

 

Ennen opintojani en ollut itsekään tietoinen, mitä kaikkea viestintään sisältyy. Yrityksen viestintää eivät muodosta pelkästään sometekstit ja mediatiedotukset, vaan viestintää on jotakuinkin kaikki, mitä yritys tekee: kaikki aina eteisen vaatenaulakon paikasta lähtien vaikuttaa yrityksen profiiliin ja tätä kautta imagoon. Toimitusjohtajan ei tarvitse stressata tällaisilla asioilla, jos hänellä on käytössään viestinnän asiantuntija.

 

Hyvä viestijä ostaa paikkansa yrityksessä tuomalla asioihin näkökulmia, joita yrityksessä ei ole osattu ajatella. Toimitusjohtajan voi olla vaikea hyväksyä, että tiedottaja ymmärtää joskus kenties jopa häntä paremmin, mikä on yritykselle eduksi. Vastaavasti tiedottajan on uskallettava tuoda esille asioita, jotka välittävät toiminnasta negatiivista viestiä. Minun on tunnustettava, että tässä osa-alueessa minulla on viestintäosaajana kehittämisen varaa, sillä en mielelläni silitä toisia vastakarvaan.

 

Viestinnän alan ihmiset ovat kokemukseni mukaan teräviä huomaamaan, mitkä piirteet startup-pöhinässä ovat asiakkaita vieraannuttavia. Tällainen terävyys voi olla hakusessa niillä, jotka ovat itse tuon pöhinän keskiössä. Kun kaasujalka on raskaimmillaan ja kaikki tuntuu menevän nappiin, voi kartanlukijalle olla yllättävää tilausta.

 

FixUi otti viestintästrategian käyttöönsä, ja vuoden päästä saan toivottavasti kuulla, miten sen toteuttaminen on onnistunut. FixUin kanssa tehdyn yhteistyön pohjalta sain taas lisää luottamusta, että opintojeni aikana kertynyt osaaminen on hedelmällistä.

 

 

Lauri Siniluoto