SUOMI ENGLISH

Asmo

Asmo Saloranta kirjoitti kirjan kehittämästään Asmo-laturista ja sen tarinasta. Idea uudenlaisesta laturista lähti alun perin liikkeelle Business Kitcheniltä. Idea ei lopulta ollut kannattava ja johti konkurssiin. Asmo haluaa kirjallaan kertoa, että vaikka kaikki ei mene niin kuin on suunnitellut, se ei ole niin vakavaa. Epäonnistumisen pelkoa tulisi voida vähentää ihmisiltä, että uskaltaa edes aloittaa. Asmo haluaa rohkaista ihmisiä tekemään sitä, mitä he elämässään haluavat tehdä. 

Idea Asmo-laturista syntyi vuonna 2013, kun Saloranta palasi viimeistelemään opintonsa Oulun ammattikorkeakoulussa myytyään omistamansa moottoripyöräliikkeen. Hän päätyi opiskelemaan GameLAB-opintoja ja tutustui samalla Business Kitcheniin. Asmo kiinnostui Business Kitchenin toiminnasta ja osallistui mukaan erilaisiin yritys- ja verkostoitumistapahtumiin.

Opiskellessaan GameLABissa Asmo sai idean laturista ja tuli kysymään neuvoa Business Kitcheniltä, miten edetä ideansa kanssa. Hän sai neuvoja miten edistää yritysideaansa ja hakea rahallista avustusta laturin prototyypin tekemiseen. Asmo hyödynsi Business Kitchenin tiloja toimistotiloina ja tilat soveltuivat hyvin vieraiden tapaamiseen. 

Asmo osallistui yritysideallaan Polar Bear Pitching -tapahtumaan sekä järjesti joukkorahoituskampanjan Business Kitchenillä. Laturi sai paljon näkyvyyttä lehdistössä ja tv:ssä sekä ennakkotilauksia, jonka myötä myös sijoittajat kiinnostuivat laturista. 

 Idea oli uudenlainen ja sai hyvän näkyvyyden. Ympärille tuli paljon ihmisiä, jotka halusivat auttaa idean kanssa. Asmolle oli suuri hyöty verkostosta ja ihmisistä Business Kitchenin tilassa. 

Kaikki idean kanssa lähti liikkelle isosti, saatiin sijoituksia ja Eero Aarnio suunnittelijaksi. Sitten kaikki yhtäkkiä lässähti – latureita ei saatu valmistettua riittävän halvalla, että se olisi kannattavaa. Tehtaalta tuli viestejä, että latuuriin pitää tehdä runsaasti muutoksia, jolloin hinta tuplaantui. Tällöin laturista tuli liian kallis ja bisneksestä tuottamatonta. Saloranta koki ettei ole mitään enää tehtävissä ja teki konkurssihakemuksen. Tuotteeseen ei kannata sijoittaa, kun ei tiedetä miten kääntää bisnes voitolliseksi.

Kaiken myllerryksen jälkeen Asmo alkoi kirjoittaa, mitä konkurssissa tapahtui, miten se tehdään ja miltä se tuntuu. Tietoa siitä, miten tehdään konkurssihakemus, tai firma lakkautetaan ei esimerkiksi tuntunut löytyvän mistään. Asmo alkoi kirjoittaa konkurssipäiväkirja-blogia nettiin. Hän kirjoitti yhteensä 15 artikkelia/blogikirjoitusta. Kun tekstiä syntyi paljon myös konkurssiaiheen ulkopuolelta ja kirjoittaminen tuntui omalta jutulta, Asmo päätti kirjoittaa aiheesta kirjan. Luova Laboratorio tuli mukaan kirjan julkaisijaksi ja kustantajaksi. Asmo alkoi kirjoittaa kaiken, mitä viimeisen 4-5 vuoden aikana on tapahtunut. Hän kuvailee nyt valmistunutta kirjaa seikkailuhenkiseksi startup-kirjaksi.

Kirja on herättänyt laajaa kiinnostusta. Avointa tarinaa startup elämästä sen pinnan alta ja konkurssin tekemisestä ei ole aiemmin tehty. Kirja on suunnattu kaikille aihepiiristä kiinnostuneille, ei vain yrittäjäksi aikoville. Kuka vaan voi saada kirjasta jotakin hyvää elämäänsä. Jo Konkurssipäiväkirja-blogi ravisteli ihmisiä Suomessa, jossa konkurssista puhuminen on perinteisesti ollut tabu. Konkurssista ei tiedetä, mitä se tarkoittaa eikä siitä ole puhuttu. Asmo haluaa ravistella vanhanaikaisia näkemyksiä ja kokee, että konkurssi ei ole niin vaarallista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa vasta konkurssin tehnyt yrittäjä on kokenut, kasi konkurssia tehnyt on hyvä yrittäjä. Vuosittain Suomessakin 3000 yritystä menee konkurssiin, eikä lukua saa vähemmäksi. Se kuuluu yrittäjyyteen, kun asiota tehdään isolla riskillä, joilla on isot tuotto-odotukset. Kirjaa kirjoittamisen rahoittaakseen Asmo möi yrityksille 100e mainospaikkoja kirjan alalaidasta. Asmo kertoo, että kokonaisuutena Asmo-laturin prosessi oli kokemuksena upea. Hän ei tekisi mitään toisin. Enempää ei olisi voinut tehdä.  

Konkurssin jälkeen Asmolle on sadellut työtarjouksia, joihin hän ei ole vielä toistaiseksi tarttunut. Hän myy kirjaaja käy puhumassa aiheesta. Asmo on käynyt kiertämässä Suomen yrittäjyystapahtumissa kertomassa tarinaansa ja viestinä on, että konkurssin jälkeen elämä jatkuu. Hän tsemppaa ja rohkaisee ihmisiä, ettei tarvitse välittää muista ja miettiä mitä muut ajattelevat jos idean jälkeen epäonnistuu. Kirjassa on kuvattuna koko Asmo-laturin tarina, mistä kaikki lähti liikkeelle ja mitä tapahtui. Kirja on kaikille hyödyllinen luettava. Sen perusviestinä on, lähde tekemään rohkeasti sitä mitä haluat tehdä, ilman pelkoa epäonnistumisesta.

Asmo on toiminut kiinteästi osana Business Kitcheniä ja ollut aktiivisena mentorina lähes kaikesta. Hän sanoo, että ilman Business Kitchenin yhteisön tukea koko yritysidea ei olisi onnistunut, vaan se olisi lässähtänyt ihan alkutekijöihinsä. Business Kitchenin suurimpana antina itselleen Asmo nimeää yhteisön – jos ympärillä on oikean henkiset ihmiset, sillä pääsee tosi pitkälle.

 

Jutta

Jutta

Jutta Korvala on omasta kampaamosta unelmoiva Terwa-akatemian tradenomiopiskelija ja on opintojensa ohella mukana pitämässä kivijalkaliike Kure Storea.

Kure on Oulun Hallituskadulla sijaitseva omaperäinen suomalaisen desingin liike, josta löytyy ihania tuotteita moneen makuun niin tyylikkäistä vaatteista graafisiin korvakoruihin ja pieniin sisutustarvikkeisiin.  Liikkeessä myydään yli 50 suomalaisen brändin tuotteita. Sen lisäksi Kuresta löytää kuukausittain vaihtuvia brändejä.  Kuressa järjestetään myös niin sanottuja Vip iltoja, joissa koko kaupan voi varata pienelle porukalle, katsella rauhassa tuotteita snack herkkupalojen kanssa ja kuulla Kuren tarinaa.

Idea nykyään Oulun ytimessä sijaitsevaan liikkeeseen lähti Budapestista asti. Joukko Terwa-akatemian opiskelijoita mukaan lukien Jutta olivat Budapestissa seminaarissa ja matkallaan ihastuivat pieniin tunnelmallisiin putiikkeihin. Matkan pohjalta he alkoivat kehitellä ideaa siitä, miten pienten putiikkien tunnelmaa saataisiin myös Ouluun.  Vili Huovinen, joka oli myös mukana Budapestissa Jutan ja muiden tiimiläisten mukana sai idean suomalaisten desingtuotteiden liikkeestä. Idean pohjalta syntyi Kure. 

Jutta opiskelee nyt kolmatta vuottaan Terwa-akatemiassa, joka on Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutuksen opintopolku. Terwa-akatemian opinnot perustuvat kolmeen osa-alueeseen: käytäntöön, teoriaan ja tiimioppimiseen. Käytännön osaamista saadaan tiimiyrityksissä toteutettavista projekteista ja teorian osaamista kerätään lukemalla ammattikirjallisuutta perinteisten luontojen sijaan. Tiimioppiminen toteutuu kaksi kertaa viikoittain pidettävissä pajoissa, joissa yksi tiimin jäsen kertaa kohden opettaa muille tiimiläisilleen jonkin uuden asian. Viimeisimmissä pajoissa aiheina ovat olleet mm. kirjanpito ja Jutan pitämä paja, joka käsitteli tervettä itsekkyyttä. Opintojen alussa perustetaan myös tiimiyritys, jossa Terwa-akatemian opiskelijat työskentelevät 2,5 vuoden ajan. Jutan tiimi perusti opintojensa alettua Räikiä Oy:n, jonka aputoiminimi Kure on.  Terwa-akatemiasta Jutta on saanut lisää kokemusta ja rohkeutta sekä oppinut myyntiä. Jos haluaa verkostoitua yrityksien kanssa ja oppia vapaammin uusia asioita, kannattaa tulla Terwa-akatemiaan.

Business Kitchenilläkin on ollut oma osansa Jutan opinoissa ja Kuren kehittämisessä. Jutta on järjestänyt Business Kitchenin tiloissa erilaisia tapahtumia. Kuren kautta on myös myyty Polar Bear Pitching- tapahtuman lippuja. Jutan tiimi piti myös itse tapahtumassa Kuren ständia ja sai näin lisää näkyvyyttä liikkeelleen.

Tulevaisuudessa osa tiimin jäsenistä toivoo voivansa elättää itsensä Kuren tuotoilla. Jutta kuitenkin tähtää oman kampaamon perustamiseen, mikä voi hyvinkin häämöttää tulevaisuudessa. 

Lue lisää Kuresta: www.kurestore.fi 

Marko

Minulla on takana pitkä, kansainvälinen työura Nokialla. Nokian organisaatiomuutosten jälkeen päätin ryhtyä yrittäjäksi. Minulla on parhaillaan kolme eri liikeideaa: °Cmicro, Kipuwex ja SKIIOT, joita työstän samanaikaisesti.

Lauri

Opiskelen Oulun yliopistossa suomen kieltä ja tiedeviestintää. Tiedeviestinnän opintoihin sisältyvän tiedottamiskurssin eräänä tehtävänä oli laatia viestintästrategia jollekin vapaavalintaiselle organisaatiolle. 

Nina

Business Kitcheniltä sain paljon hyvää työkokemusta, ja se näyttää hyvältä CV:ssä. Demola-projektissa mukana olo vaikutti siihen, että päädyin nykyisiin työtehtäviini. Projektin kautta löysin HR-alan.